Heklet uglelue - ferdig!

30.09.2012
03:38




Instagram bilde

 

Oppskrift på en uglelue HER og HER.


Oppskrift til øyne, ører og nebb har jeg laget selv.
Jeg vil anbefale å prøve dere fram, noe jeg måtte gjøre,

da jeg fortsatt vil kategorisere meg selv som en nybegynner innen hekling.


ØYET lages ved å lage en magisk ring og hekle 10 fm i ringen.

Stram til tråden slik at det ikke blir noe hull i midten.

Deretter skifter du farge og hekler en runde med st.

Bytt farge og hekle 2 runder med st. Den hvite prikken syr du fast som et kryss. Sy fast øynene i luen.

(i videoen jeg har linket til over her kan du også se hvordan man kan hekle et øye)


NEBBET lages ved å hekle det antallet lm du behøver til din str. (i mitt tilfelle 6 lm), snu, 2 lm, deretter 5 st, snu,

hekle 2i1 st x 2, 1 st, snu, 2st og hekle en runde med fm rundt kanten av nebbet.

Da får man en trekantet form, og det er bare å prøve seg fram å se hva som blir best for deg ;)


ØRET hekles på nesten samme måte som nebbet, først ønsket antall lm, deretter 3 st runder og 2 st i hver maske øverst.

Deretter hekler man en runde med fm rundt øret.


Lykke til :)







26 kommentarer

taubanevegen 30.09.2012 08:42
Herlig! :)
Kristina - Pokerface 30.09.2012 08:50
så herlig! :)
Silje 30.09.2012 10:06
ååh så skjønn! Flink du er :-)
heklingogbroderings 30.09.2012 11:26
Så fin den ble =)
regnbueblomst 30.09.2012 12:37
Hehe, artig lue =) Skulle ønske jeg klarte å lage slikt! Men har ikke tålmodigheten ;-)
Cecilie 30.09.2012 15:36
Silje Jensen:
Takk takk :)
Cecilie 30.09.2012 15:36
heklingogbroderings:
Takk :)
Cecilie 30.09.2012 15:38
regnbueblomst:
:) Tar ikke så veldig lang tid, så for meg passet det bra for jeg har egentlig heller ikke tålmodighet når det gjelder småpirking ;)
dandilion 30.09.2012 16:48
Nydelig! Skikkelig søt lue :)
Cecilie 30.09.2012 17:17
dandilion:
Takk :)
Ønsker deg en fin søndag!
Christineshobbyer 30.09.2012 18:36
Så utrolig herlig den ble :) skikkelig fin :) hvilken størrelse er det??
Cecilie 30.09.2012 20:36
Christineshobbyer:
Takk :) Størrelsen? Tja, si det ;) Er ikke helt sikker faktisk. Fulgte oppskriften på videoen, og brukte sikkert tynnere garn enn det man skulle. Men etter jeg har målt omkretsen og googlet litt, så er det i str. 1-3 mnd. Skal finne ut av str. om ikke så lenge, den må bare prøves først på et barnehode :)
Christineshobbyer 30.09.2012 21:13
Okay :) hvor eller hva skrev du inn når du googlet og la inn mål for å finne størrelsen? Jeg har nemlig noen luer liggende. Og har ikke peiling på hvilke størrelse de er i :S
Cecilie 30.09.2012 21:23
Christineshobbyer:
:) Jeg tror jeg skrev noe som dette: "lue størrelse barn cm".. og så fant jeg en side med noen str., tror det skal stemme sånn noen lunde ;)
Linken: http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=product_info&products_id=2189
Christineshobbyer 30.09.2012 21:32
Okay :() tusen takk for svar :) Er litt greit å vite ca størrelse når jeg skal selge noen av luene :)
Cecilie 30.09.2012 21:38
Christineshobbyer:
Bare hyggelig :)
Selger du gjennom bloggen eller noe annet kanskje? Det hadde vært gøy å delta/selge på et julemarked. Det tror jeg at jeg må satse på til neste år :)
Christineshobbyer 30.09.2012 21:39
Her er en link til som jeg fant:

http://lillelam.no/beregn-storrelser/

der står det veldig greit forklart nederst :)
Cecilie 30.09.2012 21:40
Christineshobbyer:
Takk, skal sjekke ut den :)
Andrea 04.10.2012 09:25
Kan du legge ut hele oppskriften, alså med dine egenkomponerte øyne, øre og nebb? :) Planer om å hekle en slik til mitt kjære tantebarn! :)
Cecilie 04.10.2012 16:50
Andrea:
Ja, det kan jeg sikkert gjøre :) Skal se om jeg får tid til det i kveld ;)
Så koselig, det hadde nok h*n blitt glad for :)
Cecilie 04.10.2012 21:45
Andrea:
oppskriften er oppdatert :)
Lykke til :)
Andrea 05.10.2012 23:01
Tusen takk! Dette blir spennende å prøve ut! :)
lagetmedkjærlighet 02.03.2013 12:46
Så herlig lue! :D Slik må jeg prøve med på en gang :) Flink du er!
Cecilie 02.03.2013 13:11
lagetmedkjærlighet:
Takk takk :) Lykke til med heklingen :)
Kamilla 12.09.2013 12:57
Hvilket garn har du brukt?
Cecilie 12.09.2013 13:41
Kamilla:
Hmm, ja si det du...husker ikke helt, er ett år siden jeg heklet den.
Men tror garnet var kjøpt på Rema 1000..? I alle fall bomullsgarn, merket husker jeg ikke sånn 100 %. Men jeg har sett at de har garnet inne på de fleste Rema butikker nå nylig..
Ellers kan man bruke det garnet man ønsker. Dersom det er en babylue anbefales babygarn, alpakka elller bomull, og det finner man jo i alle prisklasser :)
Lykke til med heklingen :)

Skriv en ny kommentar

KONTAKT

Send e-post til: innorth.blogg@hotmail.com

BESØKENDE

Siden 03.03.2012:

Bla i bloggen

Leter du etter noe?


Siste innlegg

UKENS VIDEO




Hekleoppskrifter

    Dametøfler:
bilde

    Uglelue:
bilde


    Hvordan hekle bestemorruter:
bilde

Annonser





TRANSLATE


free counters



hits Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...