Hvordan hekle bestemorruter

17.10.2017
11:52

Her kommer en repost av oppskriften på Hvordan hekle bestemorruter.

Forkortelser som blir brukt i denne hekleoppskriften:

  • lm (luftmaske)
  • kjm (kjedemaske)
  • st (stav)
  • fm (fastmaske)

Du trenger:

  • 1 heklenål
  • garn
  • nål med stort hode (til å feste løse tråder)

1:

Det første man må gjøre er å lage en løkke med heklenålen. En enkel måte å gjøre det på er å lage den slik:

 

2:

Hekle 6 lm. (se HER)

Sett så sammen til en ring med 1 kjm i første lm. (se HER)



Nå starter vi med å lage selve firkanten (ha i bakhodet at vi hekler en firkant, selv om arbeidet kan se rundt ut).

Det vi skal lage nå heter STAVER. Vi skal hele tiden lage 3 staver.

 

3.

Hekle 3 lm, hent tråden over på heklenålen, ned i hullet, hent tråden og opp igjennom samme hullet (nå har du 4 masker).

Hent tråden og trekk den gjennom 2 av maskene, hent tråden på nytt og trekk den gjennom de 2 siste maskene. Nå har du 2 STAVER..

Hekle den siste staven ved å gjenta fra forklaringen over (hekle 3 lm, hent tråden..)

4.

Så skal vi lage et hjørne i bestemorruten:

Lag 2 lm, hent tråden, ned gjennom hullet (ringen), hent tråden, opp gjennom hullet, hent tråden, trekk gjennom 2 av maskene, hent tråden og trekk den gjennom de 2 siste maskene.

Da har du laget en ny stav!

Gjenta fra punkt 2, altså lag 2 nye st, slik at du har 3 nye st.

Lag 2 lm og 3 st.

Lag 2 lm og 3 st.

Lag 2 lm og fest tråden slik:


Nå har du laget en firkant.

 

5.

Så skal vi begynne med å lage firkanten større. For å vise dette tydelig, velger jeg å starte med en ny farge.

Hver "gruppe" har 3 st, et mellomrom og 3 st.

Et mellomrom lages ved at du hekler 1 lm imellom hver gruppe med 3 st. Et mellomrom kan du se under på bilde nr. 8, helt øverst i midten.

Der er det et hull over den gule gruppen med 3 st.

Husk: hver nye runde starter ALLTID med at du lager 3 lm som blir den første staven i det nye feltet. Hvert hjørne har 2 felt med 3 st.

 

Altså:

Fest tråden ved å stikke heklenålen ned i hullet, hent tråden, opp gjennom hullet, hent tråden og trekk den gjennom slik at du har 1 maske igjen.

Lag 3 lm, hent tråden, ned i hullet, hent tråden, trekk gjennom 2 av maskene, hent tråden og trekk gjennom de 2 siste maskene.

Lag 2 lm, hent tråden, ned i hullet, hent tråden og trekk gjennom de 2 maskene og lag ferdig "gruppen" med 3 staver.

 

Så kommer vi til et felt som ikke er hjørne, men et mellomrom som jeg nevnte over.

Lag 1 lm og hent tråden og fortsett med å lage et nytt hjørne.

Deretter gjentar vi feltene med å lage hjørner, mellomrom og hjørner..

Se videoforklaring på en bestemorrute HER, HER eller HER.

Her kan du også se video på dette i tre deler, som er veldig lett forklart. Se HER, HER og HER.

 

 

6.

Så hekler man videre på samme måte som tidligere, lag bestemorruten så stor som du ønsker.

For å hekle sammen rutene kan dere se video HER og hekling av kant rundt pleddet HER.


God hekling!

 

 

// Alle bilder tilhører meg - Innorth.blogg.no

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Velkommen

til Innorth.blogg - her finner du inspirasjon til hekling, strikking og oppskrifter

KONTAKT

Send e-post til: innorth.blogg@hotmail.com

BESØKENDE

Siden 03.03.2012:

Bla i bloggen

Leter du etter noe?


Siste innlegg


Hekleoppskrifter

    Dametøfler:
bilde

    Uglelue:
bilde


    Hvordan hekle bestemorruter:
bilde

Annonser





TRANSLATE


free counters



hits Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...